Vanaf vandaag kunnen alle fietsers uit Den Haag en omgeving sneller en veiliger door de Binckhorst fietsen. Woensdagmiddag opende wethouder Klaas Verschuure (Stedelijke Ontwikkeling) de fiets- en voetgangersonderdoorgang bij de Trekvlietbrug. De fietsonderdoorgang is een belangrijke schakel in het Trekvliettracé, de sterfietsroute die Pijnacker-Nootdorp verbindt met het centrum van Den Haag.
Met deze onderdoorgang kunnen fietsers en voetgangers voortaan veilig en zonder wachten tussen de binnenstad en de Binckhorst reizen. De drukke oversteek van de Mercuriusweg is daarmee verleden tijd. Extra bijzonder: op de wand van de onderdoorgang is een groot streetart-kunstwerk aangebracht. Bewoners van Den Haag konden online stemmen op drie ontwerpen. De meeste stemmen gingen naar het ontwerp van Bier en Brood.
De rest van de sterfietsroute richting de nieuwe fietsstraat op de Pletterijkade wordt de komende periode verder verbeterd. In de toekomst zal de route door het nog aan te leggen Waterfrontpark lopen. Ook de veelbeschreven ‘Kippenbrug’ is onderdeel van de fietsroute. In maart kondigden de partijen uit de regio aan deze brug te verplaatsen en te investeren in een nieuwe brug over de Vliet die beter begaanbaar is voor fietsers.
Tekst gaat door onder foto.

Foto: Benjamin van Keulen.
Fluitend
Wethouder Klaas Verschuure: "De Binckhorst beweegt. We groeien rap en staan aan de vooravond van een enorme doorbraak met heel veel woningen, kantoren en groen. Superbelangrijk om dat goed bereikbaar te houden. Vanaf nu fiets je fluitend van huis naar werk, school of het terras. Dat is geweldig nieuws voor iedereen van het centrum tot in Ypenburg en daar voorbij."
De werkzaamheden voor de 20 miljoen euro kostende onderdoorgang begonnen in april 2025. De tunnel is aangelegd met financiële steun uit het No-Regret programma van de ministeries BZK en I&W, de Provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio en de gemeente Leidschendam-Voorburg. In het programma zitten verschillende maatregelen om de groeiende Binckhorst bereikbaar te houden.